Elérhetőség

Elérhetőség

Cím: 
9700 Szombathely, Hefele Menyhért utca 1.
Telefon: 
+36 94 514800
Reformációs projekt koordinátora
Söptei Imre
soptei.imre@mnl.gov.hu

Reformáció a magyar kultúrában

Eseménynaptár

Eseménynaptár

h
k
sze
cs
p
szo
v
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 
2017 Május
 

Projekteredmény Vas megyében: „Források a Vas megyei reformáció történetéhez" - Problémaorientált levéltár-pedagógia a Vas Megyei Levéltárban

Az MNL Vas Megyei Levéltára a reformáció emlékévhez kapcsolódóan új - a központi foglalkozások mellett megvalósított - önálló, élménypedagógián alapuló levéltár-pedagógiai programot dolgozott ki és valósított meg, amelynek eredménye egy új kiadvány.
Projekteredmény Vas megyében: „Források a Vas megyei reformáció történetéhez" - Problémaorientált levéltár-pedagógia a Vas Megyei Levéltárban

A Magyar Nemzeti Levéltár Vas Megyei Levéltára a reformáció emlékévhez kapcsolódóan új, önálló, élménypedagógián alapuló levéltár-pedagógiai program kidolgozását és megvalósitását határozta el.
Alapvető célunk abban állt, hogy a reformáció projekthez kapcsolódó szakmai- és kutatómunka egy szeletét megismertessük a gyerekekkel, s azon keresztül bevezessük őket a levéltári források világába úgy, hogy a foglalkozásokon szerzett, empirikus módon elsajátított ismereteket a tanórákon is tudják kamatoztatni.
Foglalkozásaink megvalósításához elkészítettünk egy levéltár-pedagógiai dossziét, „Források a Vas megyei reformáció történeténez" címmel. E mappa az intézményünk által kidolgozott levéltár-pedagógiai program részét képező Documenta Castri Ferrei csomagunk második darabja. Segítségével komplex, játékos feladatokon keresztül ismerkedhetnek meg a gyerekek a Vas megyei protestantizmus történetének főbb momentumaival.

A mappában a reformációval kapcsolatos helytörténeti források viszonylag keményebb kartonra nyomtatott színes fényképét helyeztük el. A dokumentumoknak egyoldalasnak kellett lenniük, s igyekeztünk a levéltári források minél szélesebb tárházát bemutatni, így a mappába bekerült több archív fotó, valamint nyolc, eltérő nyelvű, eltérő korú irat, missilisek. Ezeket az iratokat nem elsősorban ismertségük, vagy jelentőségük miatt választottuk ki, sokkal inkább a már említett alaki szempontok domináltak, illetve, hogy kiválasztott iratnak legyen „története", „háttere" lehessen róla mesélni. Be lehessen rajta keresztül mutatni az iskolai történelemoktatásban tanultak levéltári forrásait.
A mappa segítségével több olyan készség - vagy mai divatos szóval élve kompetencia - fejlesztését tudjuk segíteni, amelyek a történelemtanuláshoz nélkülözhetetlenek. A szövegértés, nyelvi kompetencia, képelemzés gyűjteményünk felhasználásával játékos módon gyakorolható.
Oktatási csomagunk alapvetően problémaorientált történelemtanítás mődszerét veszi alapul: a tanulók feladatot kapnak, amelyeket a fenti kompetenciák segítségével tudnak megvalósítani, s ezáltal megtapasztalják a levéltári munka gyakorlatát is.
Az eredeti terveinkhez képest újítás, hogy a kinyomtatott dokumentumok hátoldalára fogalommagyarázatokat valamint kérdéseket helyeztünk el. Ezek segítségével a gyerekek akár
önállóan is dolgozhatnak rnappánkkal.
A foglalkozások megtartásához, az iratok elemzéséhez szükséges háttérismeret megszerzése érdekében levéltári óráinkat egy rövid, élményszerű, vetítéses előadással kezdjük, hogy megerősítsük a gyerekeket a történelem órán tanult ismereteikben, illetve kiegészítsük ezt a helyi folyamatok megismertetéséveI. Az így megszerzett alapok segítségével tudjuk elkezdeni a munkát.
Kiadványunk fontos elemeként elkészíttettünk három darab nemesmásolatot, amelyeket a gyerekek kézbe véve akár alaposabb elemzésnek is alávethetnek. Az így összeállított örökségpedagógiai csomag amellett, hogy az állományvédelmi szempontokat maximálisan figyelembe veszi, további haszonnal is jár. Egyrészt a levéltári foglalkozások - ha akarjuk - mobillá
válhatnak, a gyerekeknek, osztályoknak nem kell feltétlenül személyesen bejönniük a levéltárba, munkatársunk ki is tud szállni az iskolába, így az iskolák szempontjából időt tudunk megtakarítani.
Mindezek mellett a programcsomag lehetőséget ad - a reformáció Vas megyei folyamatának megismerésén túl, - a helyi identitás erősítésére is, amelyre mai identitásválsággal küzdő
társadalmunknak elemi szüksége van.
A mappa felhasználásával megtartott reformációtörténeti foglalkozások sikeresek, az újszerű levéltári órákat érdeklődve fogadják a diákok.

 

Utolsó frissítés
2017.06.15.