Reformáció a magyar kultúrában

Eseménynaptár

Eseménynaptár

h
k
sze
cs
p
szo
v
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 
2024 Március
 

Levéltár-pedagógia

 

 

Levéltár-pedagógiai foglalkozás

 

A levéltár-pedagógia általános célja, hogy a fiatalokban, korosztályuknak megfelelően, kialakuljon az igény a nemzeti és lokális múlt tudományos megismerésére, a hitek és tévhitek megkülönböztetésére. Cél, hogy képessé váljanak egy adott történelmi forrás (fénykép, újságcikk, napló, rendelet stb.) önálló elemzésére, egy–egy téma/esemény több oldalról történő objektív vizsgálatára, hogy yitott, érdeklődő és kreatív emberré váljanak, ami később saját kutatásokra, a személyes és közösségi múlt megismerésére ösztönözheti őket. A levéltári források bemutatása, elemzése, a kulturális nevelés, a képességfejlesztés és a tehetséggondozás eszközeivel, hozzájárulhat a fiatalabb korosztályok önazonosságtudatának ápolásához, közösségtudatuk fejlesztéséhez.

 

A reformáció témaköre meglehetősen szűkszavú az általános és középiskolás tananyagban. A téma jellegzetességeihez igazodó levéltári foglalkozások jól kiegészítik és színesítik a tanulók által már elsajátított ismereteket, segíti a jobb megismerést. A levéltárban található források, szövegek és képek elemzése, és a hozzájuk kapcsolódó kreatív feladatok pedig közelebb hozzák az adott korszakot és szereplőit a fiatalokhoz.

 

A foglalkozáson betekintést nyerhetnek a tanulók a reformációt előidéző mozgalmak kialakulásába. Megismerhetik a korszak legfontosabb eseményeit, emblematikus személyiségeit, a reformáció magyarországi történetének legfontosabb fordulópontjait, és az előidézett kulturális és társadalmi változásokat. Az anyanyelvi igehirdetés és iskoláztatás, templomépítészet és szimbólumvilág mind-mind része azoknak a témáknak amelyet a foglalkozás érint.

 

A feladatok elsősorban a 12-18 éves korosztály számára készültek, akik tanulmányi kirándulás, fakultáció, vagy szakkör keretében látogathatnak el a Magyar Nemzeti Levéltár tagintézményeibe.

 

Foglalkozásaink – amellyel egy virtuális utazást tesznek a résztvevők a reformáció bölcsőjébe, Wittenbergbe – a 2016/2017-es tanévben zajlanak majd, de intézményeink a jubileumi év után is levéltár-pedagógiai palettájukon fogják tartani ezeket a programokat.

 

A levéltári órák egy olyan foglalkoztató füzetre épülnek, amely az országos jelentőségű események mellett lehetőséget ad a helyi sajátosságok bemutatására is. E foglakozásokra később országos verseny épül majd, amelynek részletei is hamarosan olvashatók lesznek honlapunkon. Projektünk együttműködő partnerei az EPSZTI (Evangélikus Pedagógiai-szakmai és Szolgáltató és Továbbképző Intézet) és a RPI (Református Pedagógiai Intézet).

 

Egységes levéltár-pedagógiai foglalkozásaink mellett egyes tagintézményeink külön, saját projektekkel is jelentkeznek, amelyek részleteiről a Tagintézmények rendezvényei menüpontban és az egyes intézmények aloldalán lehet majd tájékozódni.

 

Célunk, hogy az így összeállított tananyagok később is beépíthetők legyenek az általános és középiskolai oktatásba, ugyanakkor a diákok megismerkedhessenek a levéltár intézményével, s ők is, akárcsak tanáraik, mint kutatóhelyet is látogassák majd az archívumokat.

 

Utolsó frissítés
2016.09.08.